Endast försäljning mot företag. Vänligen logga in för att handla eller ansök om konto

exkl. moms

Varukorg

Kundcase

FLEXIBILITET FÅR LAXO MASKIN ATT STICKA UT


Det är årets varmaste försommardag när vi besöker Laxo Mekan som huserar i utkanten av Örebro. Laxo Mekan har egen tillverkning och producerar bland annat lastväxlare, liftdumprar och snabblåsbilar. Allt görs på plats hos Laxo Mekan som är självförsörjande på bearbetning av både stål och aluminium, och är komponentleverantörer till skogsindustrin.
 
Inne på Laxo Mekans kontor är det välkomnande svalt och vi träffar Pierre som är inköpsansvarig på Laxo Mekan. Det är ingen hemlighet att alla affärer de senaste två åren har präglats av stor osäkerhet. Pierre berättar att trots rådande osäkerhet är orderböckerna hos Laxo Mekan fulla året ut. Han säger att det har varit svårt för alla i branschen att förutspå leveranstider på chassin, men Laxo Mekan är priviligierade på så sätt att de har möjlighet att bygga upp ett lager med material. En del av materialet står utomhus och Pierre säger att de framförallt jobbar med chassin från Volvo och Scania och förklarar att allt redan är sålt, men de väntar på olika ingående komponenter. Det är inte bara chassin som står på gården utan Laxo Mekan har även säkrat sin tillgång på kranar och annat material.
 
På väg till monteringshallen går vi genom laget och den egna tillverkningen. Laxo Mekan är självförsörjande när det kommer till stål och aluminium och Pierre berättar att de har byggt upp ett lager av plåt så de klarar sig till årsskiftet. Pierre tycker att det känns tryggt att ha ett säkerhetslager, samtidigt som utvecklingen på råvarupriserna oroar honom.
 
I monteringen stöter vi på Tomas, Laxo Mekans ägare och VD, och han berättar om företagets historia, affärsidé och strategi. Tomas tog över företaget 2005 och är numera helägare. I år fyller Laxo Mekan hela 75 år och Tomas säger att de bland annat kommer fira med sina kunder i samband med branschmässan Elmia Lastbil i Jönköping. Tomas beskriver att Laxo Mekans strategi och stora fokus vilar på den egna tillverkningen. Allt görs på plats i Örebro och Laxå, och de är komponentleverantörer till skogsindustrin samt självförsörjande på bearbetning av stål och aluminium.

Vår säljare på besök Laxo Mekan

Kundbesök hos Laxo Mekan
Flexibilitet är det som får Laxo Mekan att sticka ut säger Tomas. De har konstruktion, detaljtillverkning och lackering in-house vilket innebär att alla byggnationer är kundunika. Tomas fortsätter att berätta om lagersituationen och hur den är kopplad till de oroligheter som råder i världen. Han beskriver hur Laxo Mekan vid pandemins utbrott var tidiga med att bygga upp sitt lager. Det var lyckosamt och har gjort att de kunnat hålla full produktion både under pandemin och i samband med krigsutbrottet. Tomas säger att de räknar med att tillverka 100 bilar om året.

Vi följer med Tomas och Pierre en sväng runt monteringshallen och ser bland annat en glimt av framtiden i form av en vit elliftdumper. Tomas förklarar att dumpern är utvecklad med fokus på energieffektivitet och designad för att passa elbilar. Den ska ställas ut på lastbilsmässan. Mot slutet av vår rundvandring träffar vi montören Michael som sitter och jobbar med en Volvo. Samtalet glider in på varningsljusramper och den Volvo vi beundrar är utrustad med en Landsort varningsljusramp på taket.
Laxo Mekan verksamhet
Michael berättar att tidigare gjorde de alltid ett nytt fäste för varje bil medan de idag beställer ramper tillsammans takfästen som är anpassade för just den hytt de jobbar med. Dessutom är ramperna förberedda med rätt anslutningskontakt, vilket innebär en stor tidsbesparing vid monteringen. Laxo Mekan använder en arbetslampa som HBA själva har varit med och designat. Den uppfyller de allra högsta kraven när det kommer till EMC klassning, ADR godkännande och har inbyggd DT-kontakt i huset. För installationen använder Michael en 2-polig DT-grenkabel. Han berättar att det ger en tät och säker anslutning.

Vi avrundar vårt besök på det lastbilsmuseum som Åkerihistoriska Sällskapet håller i lokalerna bredvid Laxo Mekan. Tomas äger de flesta bilarna och det är en omfattande samling historia. I museet finns inramade fakturor från grundaren Åke Perssons första affärer och vi ser bland annat en Scania-Vabis L51 med tippbyggnation från Atlasverken. Det är häftigt med en långtgående företagshistoria och museet erbjuder stora kontraster jämfört med den elliftdumper vi just sett.
Lax Mekan och museum
Arbetsbelysning 35W 1800lm
ARBETSBELYSNING 35W 1800lm
Art.nr: 18-22851-FL


MS26 BLIXTLJUS R65 KL2/XA2
Art.nr: 14-MS26E


Landsort varningsljusramp
LANDSORT VARNINGSLJUS FH/FM/X
Art.nr: 35-51D5-FH/35-51B5-FM